Trendy technologiczne

Pięć technologii napędzanych przez pandemię

Pięć technologii napędzanych przez pandemię
Przez ostatnie półtora roku na świecie wprowadzono wiele nieoczekiwanych rozwiązań technologicznych, które mają pomóc nam w dostosowaniu się do nowej rzeczywistości. Czy te innowacje są

Przez ostatnie półtora roku na świecie wprowadzono wiele nieoczekiwanych rozwiązań technologicznych, które mają pomóc nam w dostosowaniu się do nowej rzeczywistości. Czy te innowacje są wyłącznie produktem wymyślonym na czas pandemii, czy też pozostaną z nami na stałe? Specjaliści firmy Ericsson prezentują pięć trendów technologicznych, które nie znikną wraz z końcem lockdownu i będą nadal się rozwijać po upowszechnieniu technologii 5G.
Postępy w takich dziedzinach jak sztuczna inteligencja, e-commerce i Internet Rzeczy były już od kilku lat dobrze widoczne na radarze trendów technologicznych. Wiele osób nie spodziewało się jednak, że takie sektory jak edukacja i opieka zdrowotna, należące dotychczas do najbardziej konserwatywnych w przyjmowaniu nowych technologii, w wyniku pandemii staną się nagle motorami cyfryzacji.

– Edukacja zdalna czy telemedycyna w ciÄ…gu kilku miesiÄ™cy rozwinęły siÄ™ w sposób, który w rzeczywistoÅ›ci bez koronawirusa trwaÅ‚by latami. OczywiÅ›cie, od dziesiÄ™cioleci rozumiemy znaczenie cyfrowej Å‚Ä…cznoÅ›ci. Jednak nigdy nie przewidzieliÅ›my, że niemal z dnia na dzieÅ„ stanie siÄ™ ona centralnym punktem codziennego życia – mówi Marcin Sugak, ekspert firmy Ericsson.

Trend 1 – cyfrowe miejsca pracy
Do koÅ„ca czerwca 2020 r. 42% osób czynnych zawodowo w USA pracowaÅ‚o w domu w peÅ‚nym wymiarze godzin . Podczas gdy pracownicy i pracodawcy starali siÄ™ znaleźć najlepsze sposoby na pracÄ™ zdalnÄ…, firmy oferujÄ…ce oprogramowanie do współpracy online przeżywaÅ‚y rynkowy boom. W 2020 roku globalny rynek wideokonferencji osiÄ…gnÄ…Å‚ wartość 7,87 mld USD – ponad dwukrotnie wiÄ™cej niż w roku poprzednim. Perspektywy na kolejne lata sÄ… równie dobre, w czym bÄ™dzie pomagać popularyzacja technologii 5G, oferujÄ…cej bardzo wysokÄ… jakość transmisji wideo z urzÄ…dzeÅ„ mobilnych.

Pracodawcy również dostrzegajÄ… korzyÅ›ci pracy zdalnej – na przykÅ‚ad niższe koszty wynajmu i utrzymania biura. WedÅ‚ug raportu Ericsson Future of Enterprises, 60% przedstawicieli firm jest bardzo zadowolonych z możliwoÅ›ci ograniczenia powierzchni biurowej, a 43% jest gÅ‚Ä™boko przekonanych, że do 2030 r. w peÅ‚ni zrezygnuje z posiadania przestrzeni biurowych. Pierwsze dane wskazujÄ… również, że pracownicy zdalni sÄ… nawet o 40% bardziej produktywni niż ich koledzy pracujÄ…cy w biurze.

Trend 2 – nauka zdalna
W szczytowym okresie pandemii COVID ponad 1,6 miliarda dzieci ze 195 krajów zostało odesłanych do domów, ponieważ zamknięto szkoły. Według OECD , 95% uczniów w Szwajcarii, Norwegii i Austrii posiada komputer do nauki, w porównaniu do zaledwie 34% w Indonezji. W USA praktycznie wszyscy piętnastolatkowie z uprzywilejowanych środowisk twierdzą, że posiadają komputer do nauki, podczas gdy prawie jedna czwarta uczniów z mniej uprzywilejowanych środowisk nie ma takiego dostępu.

– PodejmujÄ…c dziaÅ‚ania na rzecz wykorzystania nowych technologii do walki z wykluczeniem edukacyjnym, musimy mieć pewność, że z pozoru ciekawe inicjatywy nie wygenerujÄ… jeszcze wiÄ™kszych dysproporcji w dostÄ™pie do nauczania. Jakość edukacji jest kluczem zarówno do Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ, jak i Wskaźnika Rozwoju SpoÅ‚ecznego (HDI), dlatego nie ma wÄ…tpliwoÅ›ci, że edukacja musi być dobrze finansowana i dostÄ™pna dla wszystkich – mówi Marcin Sugak.

Trend 3 – telemedycyna
Branża opieki zdrowotnej jest jedną z najbardziej opornych we wdrażaniu technologii informatycznych. Jednak pandemia COVID-19 pokazała ogromny potencjał drzemiący w narzędziach telemedycyny, które przysłużyły się minimalizowaniu rozprzestrzeniania się wirusa, pomagały w śledzeniu i analizie przypadków oraz diagnostyce.

Telemedycyna wprowadziła alternatywne formy kontaktu z lekarzem, poprzez wideokonferencje lub aplikacje na smartfony, co doceniły osoby starsze. Ostatnie badania przeprowadzone przez Ericsson ConsumerLab wykazały, że nowe technologie i Internet pomogły 90% seniorów w kontakcie ze służbą zdrowia podczas pandemii. Korzyści oferowane przez technologię nie ograniczają się tylko do usług medycznych, ale mogą być czynnikami, które poprawiają ogólną jakość życia poprzez mobilność, bezpieczeństwo i socjalizację.

Trend 4 – rozwój usÅ‚ug bezdotykowych
Technologia zbliżeniowa determinuje doÅ›wiadczenia klientów post-covidowej rzeczywistoÅ›ci, poczÄ…wszy od pÅ‚atnoÅ›ci bezdotykowych i zakupów typu „po prostu wyjdź”, aż po biometrycznÄ… odprawÄ™ w podróży i zakwaterowaniu.

– Te bezpieczne i niezaprzeczalnie wygodne rozwiÄ…zania staÅ‚y siÄ™ możliwe dziÄ™ki bardziej zaawansowanym procesorom i ukÅ‚adom pamiÄ™ci, lepszym czujnikom obrazu, bardziej zaawansowanej sztucznej inteligencji i 5G. Rzeczywistość wirtualna i rozszerzona fundamentalnie zmieni nasze codzienne życie w takich dziedzinach jak edukacja, praca, interakcje spoÅ‚eczne, podróże czy nawet handel detaliczny. Zaczniemy dostrzegać realne poÅ‚Ä…czenie tego, co fizyczne i cyfrowe – tÅ‚umaczy Marcin Sugak.

Trend 5 – treÅ›ci generowane przez sztucznÄ… inteligencjÄ™
Associated Press od lat wykorzystuje AI do relacjonowania rozgrywek Minor League Baseball, a w zeszłym roku Guardian poszedł o krok dalej, publikując felieton w całości napisany przez generator języka OpenAI GPT-3 . Generatory językowe są obecnie tak dobre, że nawet naukowcy mają problem ze znalezieniem różnicy, przyznając, że słynny test Turinga nie jest już wystarczający, aby odróżnić człowieka od maszyny . Wystarczy spojrzeć na to, jak predykcyjny tekst na naszych urządzeniach już teraz sugeruje, co mamy napisać dalej. Jeśli autor przyszłości jest formą symbiozy człowieka z maszyną, bardzo trudno będzie go odróżnić od tekstu generowanego przez czystą SI.