Wiadomości branżowe

Przenośny most z Politechniki Gdańskiej

Naukowcy z Politechniki Gdańskiej stworzyli kompozytowy most pieszo-rowerowy, wykonany z użyciem materiałów z recyklingu. Pełnowymiarowy obiekt stoi na kampusie uczelni. W środę 13 maja o godz. 18 odbędzie się obciążenie mostu tłumem pieszych. Zapraszamy do użyczenia swoich kilogramów! Takie testy to ostatni krok przed zatwierdzeniem obiektu do potencjalnej seryjnej produkcji. Kładka z PG to pierwsza na świecie konstrukcja mostowa wykonana w całości jako jeden element.Kompozyty (materiały złożone z dwóch lub więcej komponentów) stanęły do konkurencji z drewnem, stalą i betonem. Są one przede wszystkim dużo lżejsze od klasycznych materiałów i nie ulegają korozji.Naukowcy z konsorcjum projektu FOBRIDGE stworzyli kompozytowy most dla pieszych i rowerzystów z myślą o masowej produkcji. Konstrukcja jest lekka, łatwa w utrzymaniu i montażu, niepalna (tzw. uniepalniona), odporna na czynniki atmosferyczne, wytrzymała (na tyle, żeby w razie potrzeby przejechać mogła po nim karetka pogotowia) i po prostu estetyczna.  W skład konsorcjum projektu FOBRIDGE, oprócz Politechniki Gdańskiej, wchodzą Wojskowa Akademia Techniczna w Warszawie i firma Roma sp. z o. o. Kierownikiem projektu jest prof. Jacek

Naukowcy z Politechniki Gdańskiej stworzyli kompozytowy most pieszo-rowerowy, wykonany z użyciem materiałów z recyklingu. Pełnowymiarowy obiekt stoi na kampusie uczelni. W środę 13 maja o godz. 18 odbędzie się obciążenie mostu tłumem pieszych. Zapraszamy do użyczenia swoich kilogramów! Takie testy to ostatni krok przed zatwierdzeniem obiektu do potencjalnej seryjnej produkcji. Kładka z PG to pierwsza na świecie konstrukcja mostowa wykonana w całości jako jeden element.

Kompozyty (materiały złożone z dwóch lub więcej komponentów) stanęły do konkurencji z drewnem, stalą i betonem. Są one przede wszystkim dużo lżejsze od klasycznych materiałów i nie ulegają korozji.

Naukowcy z konsorcjum projektu FOBRIDGE stworzyli kompozytowy most dla pieszych i rowerzystów z myślą o masowej produkcji. Konstrukcja jest lekka, łatwa w utrzymaniu i montażu, niepalna (tzw. uniepalniona), odporna na czynniki atmosferyczne, wytrzymała (na tyle, żeby w razie potrzeby przejechać mogła po nim karetka pogotowia) i po prostu estetyczna.  

W skład konsorcjum projektu FOBRIDGE, oprócz Politechniki Gdańskiej, wchodzą Wojskowa Akademia Techniczna w Warszawie i firma Roma sp. z o. o. Kierownikiem projektu jest prof. Jacek Chróścielewski z Katedry Mechaniki Budowli Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska PG.

Po fazie obliczeń, modelowania i zbierania doświadczeń na próbkach, zespół opracował konstrukcję nośną typu przekładkowego (tzw. sandwich) z rdzeniem piankowym i powłokami zewnętrznymi (okładkami) wykonanymi z laminatów polimerowych zbrojonych tkaninami z włókien szklanych. Spełnia ona wymienione wcześniej założenia projektowe. Pianka rdzenia wbudowana w kładkę pochodzi z recyklingu zużytych opakowań PET.

Charakterystyczną cechą przęsła FOBRIDGE jest to, że zostało wykonane w całości jako jeden element, z zastosowaniem technologii infuzji. Metoda polega na podciśnieniowym przesycaniu żywicą tzw. suchej konstrukcji ułożonej wcześniej na formie. Dzięki zastosowaniu infuzji, podczas produkcji przęsła można nadać mu dowolny kolor, fakturę, wprowadzić elementy dekoracyjne, czy napisy, co nie wyklucza „zwykłego” malowania obiektu.

A to już wiesz?  Unified Communications bezpłatnie z pakietem Netia Business Office

Zgodnie z projektem kładka pieszo-rowerowa przeznaczona jest do stosowania nad głównymi drogami ruchu przyspieszonego (inaczej: drogami ekspresowymi). Oczywiście można ją postawić także nad innymi przeszkodami: torami, czy ciekami wodnymi.

Dzięki krótkiemu, kilkudniowemu procesowi wytworzenia, łatwemu transportowi i instalacji bez użycia ciężkiego sprzętu, idealnym miejscem użycia mostu są obszary klęsk żywiołowych.

Most FOBRIDGE stoi na placu przed budynkiem Żelbetu (gmach oznaczony „10A” na mapie kampusu). Zapraszamy w środę 13 maja o godz. 18. Potrzebujemy 180 osób do obciążenia obiektu.

Prace nad projektem pt. ?Opracowanie kompozytowych przęseł mostów dla pieszych do zastosowania nad drogami GP? rozpoczęły się dwa lata temu i potrwają do końca 2015 r. Finansowanie pochodzi z grantu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.


dostarczył infoWire.pl

Źródło Politechnika Gdańska.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy