W 1904 roku została uruchomiona w Warszawie, przy ul. Zielnej 37, centrala telefoniczna wyposażona w urządzenia firmy Ericsson.
Firma LM Ericsson na podstawie umowy z firmą SAT ? operatorem szwedzkim ? uruchomiła w 1904 roku centralę telefoniczną i rozpoczęła rozbudowę sieci miejskiej w Warszawie.
Centrala obsługiwała 5200 aparatów ? jej pojemność wynosiła 60.000 numerów. Już w 1914 roku wykorzystano ponad połowę jej mocy.
Koncesję na budowę sieci telefonicznych w Warszawie i Moskwie (Warszawa była wówczas jedną ze stolic imperium) otrzymała firma SAT (Stockholms Almanna Telefonaktiebolag) należąca do Henrika Tore Cedergrena (inżyniera-biznesmena), partnera Larsa Magnusa Ericssona (inżyniera-konstruktora). W latach międzywojennych L.M. Ericsson wykupił udziały w Cedergren, dlatego mówimy o dziejach firmy Ericsson, ponieważ pod tą nazwą wyrosła na światową potęgę.
PAST, przy ul. Zielnej, najwyższy budynek w imperium rosyjskim ? i przez długie lata najwyższy w Warszawie ? stanowił siedzibę rozbudowanej pierwszej centrali pracującej na urządzeniach Ericsson. Budynek ten w Niepodległej Polsce mieścił siedzibę PAST: Polskiej Akcyjnej Spółki Telefonicznej. Przeszedł do historii jako słynna PAST-a, w czasie Powstania Warszawskiego zmieniona w hitlerowską twierdzę, bohatersko zdobyta przez powstańców z oddziałów AK ?Kiliński?.
W 1924 roku, Ericsson powołał do życia nową spółkę zajmującą się produkcją sprzętu ? Polską Akcyjną Spółkę Elektryczną. PASE produkowała sprzęt telefoniczny i sygnalizacji kolejowej na potrzeby rynku polskiego.
PASE dostarczała między innymi słynne centrale automatyczne OS, w Polsce zwane SALME. W 1938 roku, by zaspokoić potrzeby rynku PASE otworzyła nowoczesne zakłady produkcyjne w Radomiu (RWT).
Obecnie Ericsson dostarcza nowoczesnych technologii wszystkim głównym operatorom telefonii w Polsce (GSM, telefonia stała). Wciąż rozwija współpracę z polskimi firmami w zakresie dostarczania i obsługi szybkich sieci informatycznych, sieci transmisji danych, rozwiązań głosowych na platformach tradycyjnych i konwergentnych.
Ericsson prowadzi też szeroko zakrojoną działalność pozabiznesową, zgodnie z własnymi Korporacyjnymi Zasadami Odpowiedzialności Społecznej. Od 5 lat współpracuje z warszawską Akademią Sztuk Pięknych, prowadząc Galerię Ericsson. Wspiera także szkolenie menedżerów służb publicznych w ramach tzw. Szkoły Liderów, oraz podejmuje działania charytatywne.
| Telefonizacja Warszawy w liczbach ? wybrane daty | |
| 1886 | 600 aparatów firmy Bell | 
| 1900 | 2.022 aparatów (koncesja firmy Bell 1881 – 1901) | 
| 1904 | 5.200 aparatów ? centrala Ericsson ? Zielna 37 i od 1908 – Zielna 39; koncesja firmy Cedergren 1901 – 1918 | 
| 1914 | 33.000 (możliwość do 60.000 numerów) | 
| 1938 | 90.627 aparatów ? koncesja PAST od 1922 na 25 lat | 
| 1945 | 5.500 aparatów ? centrala przy ul. Pięknej | 
| 1960 | Przekroczenie granicy 100.000 numerów | 
Źródło: Historia Elektryki Polskiej, SEP, Warszawa 1974

 
  
  
  
  
  
 