Wiadomości branżowe

Wyniki Shell Eco-marathon 2007

Shell Eco-marathon 2007 Studenci z Danii, Francji i Holandii triumfowali w tegorocznego Shell Eco-marathon. Rekordowa liczba uczestników wskazuje na rosnącą popularność tej wyjątkowej imprezy. W tegorocznej edycji udział wzięło 257 drużyn z 20 krajów. Po zeszłorocznym udanym debiucie pierwszej grupy studentów z Polski, tegoroczną reprezentację naszego kraju stanowiły już dwa zespoły. Tegoroczna europejska edycja „Shell Eco-marathon” była największą, pod względem liczby uczestników, w całej 23-letniej historii. Zespoły uczniów i studentów konkurowały ze sobą, walcząc o jak najlepszy rezultat. Tradycyjnie chodziło o przejechanie jak najdłuższego dystansu na jak najmniejszej ilości paliwa. W podsumowaniu nie mniej ważne od nagrody głównej są nagrody tematyczne, dzięki którym uwaga uczestników i obserwatorów obejmuje ważkie kwestie związane z odpowiedzialnością wobec środowiska naturalnego i społeczeństwa.  W tym roku Shell poświęcił szczególną uwagę problemom: zmian klimatycznych i emisji CO2. W związku z tym została

Shell Eco-marathon 2007 

Studenci z Danii, Francji i Holandii triumfowali w tegorocznego Shell Eco-marathon. Rekordowa liczba uczestników wskazuje na rosnącą popularność tej wyjątkowej imprezy. W tegorocznej edycji udział wzięło 257 drużyn z 20 krajów. Po zeszłorocznym udanym debiucie pierwszej grupy studentów z Polski, tegoroczną reprezentację naszego kraju stanowiły już dwa zespoły. 

Tegoroczna europejska edycja „Shell Eco-marathon” była największą, pod względem liczby uczestników, w całej 23-letniej historii. Zespoły uczniów i studentów konkurowały ze sobą, walcząc o jak najlepszy rezultat. Tradycyjnie chodziło o przejechanie jak najdłuższego dystansu na jak najmniejszej ilości paliwa. W podsumowaniu nie mniej ważne od nagrody głównej są nagrody tematyczne, dzięki którym uwaga uczestników i obserwatorów obejmuje ważkie kwestie związane z odpowiedzialnością wobec środowiska naturalnego i społeczeństwa.  W tym roku Shell poświęcił szczególną uwagę problemom: zmian klimatycznych i emisji CO2. W związku z tym została przyznana specjalna nagroda Przyjazny dla klimatu. Otrzymał ją zespół, który wykazał, w oparciu o powszechnie uznawaną metodę pomiaru, że cały proces projektowania i budowy pojazdu wiązał się z mniejszą, niż u innych zespołów, produkcją CO­2. Co ważne – chodzi tu o emisję całkowitą w drodze od pozyskania surowca, aż do eksploatacji finalnego produktu.  

Shell Eco-marathon odbywał się w tym roku pod patronatem Europejskiego Komisarza ds. nauki i badań naukowych. Przedstawiciele Komisji Europejskiej wzięli udział w sesji o charakterze „okrągłego stołu”, która jest organizowana przez Shell przy okazji Eco-marathon’u. Ideą takich debat jest zaproszenie do dyskusji jak najszerszego spektrum osób i instytucji. W ramach takiej dyskusji przedstawiciele świata polityki, organizacji pozarządowych, biznesu i środowiska akademickiego dochodzą do wspólnych propozycji postępowania wobec środowiska i społeczeństwa.  Uczestnicy debaty, dzięki jej ulokowaniu w centrum prasowym toru wyścigowego w Nogaro, obserwowali zmagania studentów. Wiele ze startujących pojazdów imponowało nowoczesnością zastosowanych technologii. Dzięki temu uzyskiwane rezultaty były imponujące. 

A to już wiesz?  Komisja Europejska pracuje nad nową dyrektywą tytoniową. Papierosy w Polsce mogą znacznie podrożeć

Prototypy

W kategorii prototypów zwyciężyła, podobnie jak w zeszłym roku, francuska drużyna ze szkoły St. Joseph La Joliverie, pokonując magiczną barierę 3000 km. Walka była bardzo wyrównana aż do ostatniego przejazdu, w którym Francuzi ustanowili najlepszy wynik Shell Eco-marathon 2007 – 3039 km. Druga była drużyna z ESTAC Levallois-Perret, która osiągnęła ekonomikę spalania pozwalającą na pokonanie 2701 km na 1 litrze paliwa.  Najlepszy wynik w kategorii prototypów napędzanych paliwem wodorowym uzyskali studenci Politechniki w Nantes – 2797 km. Udało im się wyprzedzić drużynę z Niemiec (Hochschule Offenburg, University of Applied Science), której pojazd przejechałby 2716 km. W tegorocznym wyścigu wzięły udział trzy pojazdy napędzane energią słoneczną. Zwycięstwo w tej kategorii odnieśli uczniowie liceum Louis Pasquet z Francji. 

UrbanConcept

Niekwestionowanymi zwycięzcami w kategorii silników spalinowych byli Duńczycy. Bolid zaprojektowany przez drużynę z Technical University of Denmark nie tylko osiągnął najlepszą efektywność jazdy, ale także zwyciężył w kategorii „Pojazd przyjazny dla klimatu”. Razem z Duńczykami świętowali Holendrzy z De Haase Hogeschool, którzy otrzymali nagrodę dla najlepszego pojazdu miejskiego napędzanego wodorem. 

Nagrody specjalne

W Shell Eco-marathon przyznawane są nagrody za projekt, innowacyjność technologiczna, bezpieczeństwo i komunikację. Gwiazdami ceremonii wręczania nagród specjalnych zostali członkowie zespołu Oestfold University College Halden z Norwegii. Zbudowany przez nich pojazd przypominał dawne bolidy wyścigowe i zrobił wielkie wrażenie na sędziach. Drużyna Oestfold University otrzymała także nagrodę Shell za działania komunikacyjne. Za najbezpieczniejszy pojazd uznano pojazd francuskiej drużyny z Roger Claustres college. Nagroda Bosch Innovation Award została przyznana studentom Politechniki w Mediolanie, którzy zastosowali sprzęgło odśrodkowe.    

Polscy studenci w Shell Eco-marathon 2007 

W Shell Eco-marathon 2007 uczestniczyły dwie polskie drużyny reprezentujące Politechnikę Warszawską. Zespół z Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych zajął 111 miejsce w kategorii pojazdów benzynowych, osiągając efektywność spalania, która pozwoliłaby na pokonanie 204 km na 1 litrze paliwa. Studenci z Wydziału Mechanicznego i Energetycznego Lotnictwa mieli mniej szczęścia – ich bolid miał problemy techniczne i ostatecznie nie udało mu się ukończyć wyścigu. 

A to już wiesz?  Sektor ochrony zdrowia zatruwa środowisko bardziej niż lotnictwo czy przemysł stoczniowy. Szpitale potrzebują planu zielonej transformacji

Dla drużyny SiMR był to pierwszy wyścig. Aby zapewnić jak największą płynność przejazdu i zminimalizować spalanie studenci zaprojektowali specjalne wychylne nadwozie, które miało zapewnić jak najlepszą aerodynamikę na zakrętach. Zamierzali poprawić wynik ustanowiony w zeszłym roku przez zespół z Wydziału Mechanicznego i Energetycznego Lotnictwa (prawie 500 km na jednym litrze paliwa). Mimo, że polski rekord nie został pobity, to zebrane doświadczenia mają temu posłużyć w przyszłym roku. 

Tym razem Drużyna MEiL miała mniej szczęścia, ponieważ ich pojazd miał problemy techniczne. W dużej mierze było to związane z innowacyjnymi rozwiązaniami, które zostały wprowadzone w nowym pojeździe, w porównaniu z rokiem. Ponieważ nie wystarczyło czasu na ich dokładne sprawdzenie przed wyjazdem do Francji, to zespół musiał potraktować walkę na francuskim torze, jako test, wnioski z którego zaowocują w kolejnej edycji Shell Eco-marathon. Mimo wielkiej pracy wykonanej już na miejscu we Nogaro, nie udało się usunąć wszystkich przeszkód i pojazd, mimo, że wyjeżdżał na tor kilka razy, nie został ostatecznie sklasyfikowany. Studenci nie stracili jednak zapału – Na pewno będziemy chcieli wziąć udział w przyszłorocznym Shell Eco-marathon. Dopracujemy nasz prototyp, a jednocześnie będziemy przygotowywać pojazd do kategorii UrbanCar – powiedział Radek Waszkiewicz, menadżer zespołu MEiL.

Źródło Shell. Dostarczył netPR.pl

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy